Historie

Toneelgroep de Bron is voortgekomen uit Zangvereniging de Eendracht. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werden in Noorbeek jaarlijks de Middeleeuwse Burchtfeesten georganiseerd. In het kader van deze feesten voerde de zangvereniging het middeleeuwse stuk ‘Den spyegel der salichyet van Elckerlijcjk’ op, in de Brigida kerk in Noorbeek. De daaropvolgende jaren werden op Hoeve de Peul, door de dan opgerichte Toneelgroep de Bron, Middeleeuwse stukken gespeeld zoals; Marieken van Nimwegen.

De jonge toneelgroep trok vanaf het begin spelers en regisseurs aan die een ander repertoire wilden dan, de in de regio gebruikelijke, dialectkluchten. De Bron koos voor hedendaagse stukken, maar ook voor de klassieker ‘os Stedsje’ (our Town) of de Griekse tragedie ‘Antigone’.

Toneelgroep de Bron - Reservoir Dogs_Intro

Vanaf de jaren ’90 kozen we met regisseur Jos Salden voor het spelen in ons eigen dialect. Niet om de Limburgse karikaturen te benadrukken, maar omdat we in onze eigen taal met kleine en grote verhalen dichter bij spelers en publiek konden komen. Met enkele zeer gedreven leden kozen we in die tijd ook steeds vaker voor bijzondere locaties om onze stukken op te voeren.

Met wisselende regisseurs en nieuwe jonge spelers vervolgde de Bron zijn weg.

Ook nu de toneelgroep zijn 50-jarig jubileum heeft gevierd blijven we ons uitdagen om stukken te spelen die ons raken.

Bestuur
Voorzitter | Elfriede Mergelsberg
Secretaris | Sittah Huntjens
Penningmeester | Jonathan Wanders
Lid | Thea Mourmans

Natuurlijk Theater

Gedurende bijna 20 jaar organiseerde Toneelgroep de Bron in Noorbeek het ‘Natuurlijk Theater’. Van over de hele wereld contracteerde het ‘Limburg Festival’ de artiesten. Wij zorgden voor een mooie wandelroute langs bijzondere en passende locaties.

Bezoekers genoten van spectaculaire, ontroerende, vrolijke en verrassende acts in en rondom Noorbeek.

 

iMonkeys ®